سه‌شنبه , آبان 1 1403

نکات مهم قبل از قرارداد کاشی کاری و سرامیک کاری (دانلود قرارداد)

 

قرارداد کاشی کاری و سرامیک کاری

 

در مقالات پیشین در مورد نکات مهم قراردادی ساختمان به تفکیک نوع عملیات ساختمانی پرداختیم. در این مقاله به چند نکته مهم قبل از انعقاد قرارداد کاشی کاری و سرامیک کاری اشاره می کنیم. امیداواریم مورد توجه مخاطبین سایت تامِس قرار بگیرد.

 

انتخاب پیمانکار (کاشی کار و سرامیک کار)

همیشه گفته ایم باز هم تاکید می کنیم یکی که از موارد بسیار بسیار مهم در صنعت ساختمان استفاده از نیروی کار مهار و با تعهد است. متاسفانه در صنعت ساختمان بعضا افراد، با اندکی تجربه و مهارت، خودشان را به عنوان پیمانکار جزء ساختمانی معرفی کرده و هم به خود و هم به صاحب کار و کارفرما لطمه می زنند. اتفاقی که در حوزه ساخت افتاده بعضا مشاهده می شود یک اوستا کار، هم فن حریف است و چند مهارت را با هم انجام می دهد. مثلا دیوار چینی می کند، وال پست می زند، سنگ کاری می کند، کاشی کاری و سرامیک کاری هم می کند. شاید به نظر برای شما در مرحله اول مطلوب به نظر برسد ولی با توجه به اینکه کارهای متعدد را انجام می دهد، سرعت کار این افراد در یک زمینه تخصصی، بسیار کمتر است از کسی که بطور تخصصی فقط یک مهارت خاص را انجام می دهد. بنابراین توصیه می شود که قبل از قرارداد کاشی کاری و سرامیک کاری با فردی قرارداد ببندید که بطور تخصصی این کار را انجام می دهد.

 

خرید و قیمت کاشی و سرامیک

یکی از نکات مهم قبل از قرارداد کاشی کاری و سرامیک کاری مشخص کردن نوع جنس و ابعاد کاشی و سرامیک است. شما باید قبل از شروع کار، کاشی و سرامیک خود را تهیه کنید و سر پروژه بیاورید. قیمت کاشی کاری و سرامیک کاری با توجه به ابعاد آن متفاوت است. مصالح کاشی و سرامیک در بازار بسیار متنوع می باشد. از انوع کاشی و سرامیک های بسیار ارزان و فله که برای پشت کار استفاده می شود تا انواع کاشی و سرامیک های گران قیمت که مربوط به برندهای معتبر می باشد. بهترین روش برای خرید کاشی و سرامیک، بررسی قیمت در بازار بصورت حضوری و صحبت با فروشندگان کاشی و سرامیک است. اینطوری هم با تنوع محصول و جنس آن آشنا شده و هم تا حدودی قیمت ها و کیفیت آن دست شما می آید. در مرحله بعد از سازنده ها و طراحان و معماران داخلی هم می نتوانید کمک بگیرید.

 

تست لوله ها قبل از نصب کاشی و سرامیک

یکی از مراحلی که باید قبل از قرارداد کاشی کاری و سرامیک کاری انجام دهید، تست لوله های تاسیسات بخصوص آب سرد و گرم است. کاشی و سرامیک در مرحله روی کار و اتمام کار است. اگر به هر علتی لوله های شما نشتی داشته باشد شما مجبور هستید که سرامیک کف یا کاشی دیوار را جمع کنید و دوباره انجام دهید که مستلزم صرف زمان و هزینه می شود. حتما دقت کنید و از لوله کش ساختمان بخواهید لوله ها را تست شده به شما تحویل دهد تا بعدا به مشکل برخورد نکنید. یک نکته مهم دیگه اینکه اگر در فصل سرد سال کار می کنید پس از تست حتما آب داخل لوله ها را خالی نمائید تا به مشکل ترکیدگی لوله برخورد نکنید.

 

کنترل بالا آمدگی محل نصب لوله های آب و فاضلاب

در زمان نصب لوله های تاسیسات دقت کنید که لوله ها زیاد از کف ساختمان بالا نیاید. بدین منظور لوله های فاضلاب را در سقف کاذب طبقه پائین اجرا نمائید تا سرامیک کف بیش از اندازه بالا نیاید و نیاز به بار ریزی زیاد مثل استفاده از پوکه نشوید. همچنین لوله های آب و فاضلاب را در داخل دیوار اجرا کنید تادوغاب خوره کاشی زیاد نشود. به منظور بالا آمدگی کف در بعضی جاها در طبقات نیز از پوکه های صنعتی استفاده کنید تا وزن ساختمان زیاد نشود ضمن اینکه این پوکه ها وزن بسیار کمی دارند.

 

شیب بندی کف

یکی دیگر از موارد مهم قبل از قرارداد کاشی کاری و سرامیک کاری آماده سازی کف برای سرامیک است. لذا می بایست به پیمانکار برای رعایت شیب مناسب کف به ویژه در سرویس ها تذکر داده شود. اگر شیب سرویس درست نباشد متاسفانه آن سرویس عملکرد واقعی خود را از دست داده و باید کف سرویس جمع شده و دوباره سرامیک کف اجرا شود. یکی از بهترین روش ها که دقت بسیار خوبی دارد استفاده از تراز لیزری است. با استفاده از آن می توان خط تراز لیزری برای اجرای کاشی و سرامیک را مشخص کرده و دقت کار افزایش می یابد. شما باید از پیمانکار بخواهید که برای اجرای کاشی و سرامیک از این ابزار استفاده نماید. در آشپزخانه ها معمولا  به دلیل آبریزی کمتر از شیب صفر استفاده می نمایند. ولی از پیمانکار بخواهد که سرامیک فقط زیر کابینت ها را یک شیب کمی به سمت داخل آشپزخانه بدهد تا اگر آبریزی زیر کابینت بود به سمت بیرون و فضای آشپزخانه هدایت شود.

 

قیمت و دستمزد کاشی کار و سرامیک کار

همانطور که اشاره شد قیمت یا دستمزد کاشی کار و سرامیک کار بستگی به نوع مصالح مصرفی و ابعاد آن دارد. ولی در یک پروژه ساختمانی شما می توانید کل کاشی و سرامیک را با یک قیمت واحد به کاشی کار و سرامیک کار واگذار نمائید. در قرارداد کاشی کاری و سرامیک کاری این جزئیات باید آورده شود. لیکن اگر متراژ کاشی و سرامیک کم باشد، سرامیک کار و کاشی کار بعضا قیمت های جداگانه ای برای دیوارها و کف ها به شما اعلام می کند.

 

دانلود نمونه قرارداد کاشی و سرامیک

وب سایت تامِس در راستای رسالت خود و کمک به جامعه مهندسی و مردم عزیز نمونه قراردادهای ساختمانی را در بخش های دیگر تهیه کرده و در خدمت شما عزیزان قرار داده است. در این بخش نمونه قرارداد کاشی کاری و سرامیک کاری ارائه شده است. شما می توانید از لینک زیر این قرارداد را تهیه نمائید. لازم به ذکر است قیمت تهیه این قرارداد نسبت به هزینه تهیه مصالح کاشی و سرامیک و قیمت یا دستمزد کاشی کار و سرامیک کار بسیار اندک می باشد و از طرفی جلوی بسیاری از تعارضات و اختلافات ناشی از نبود قرارداد را خواهد گرفت و منفعت زیادی برای شما خواهد داشت. امیدواریم این قرارداد نیز مورد توجه شما قرار بگیرد.

 

دانلود قرارداد کاشی کاری و سرامیک کاری

درباره‌ی مسعود شمقدری

دانش آموخته مقطع دکتری در رشته عمران هستم. سعی میکنم مطالب کاربردی در حوزه عمران و مدیریت ساخت در اختیار شما قرار بدهم. خیلی خوشحال میشم با مطالب و نکاتی که ارائه میدم کمک هرچند کوچکی به جامعه مهندسی و مردم خوب کشور عزیزمان بشود.

همچنین ببینید

5 نکته مهم در قرارداد سنگ کاری (به همراه نمونه قرارداد)

  امروزه یکی از نماهای پرمصرف در ساختمان سازی نمای سنگ می باشد. نماهای سنگ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *