دوشنبه , مهر 30 1403

5 نکته مهم در قرارداد کناف به همراه دانلود قراداد

قرارداد کناف

 

در این بخش از مقاله به نکات مهم قبل از انعقاد قرارداد کناف اشاره می کنیم. کناف چیست؟ همان تخته های گچی یا گچ برگ هست که بصورت پنل های 0.6 متر در 2.40 متر تولید می شود. کناف یکی از مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی و در بخش نازک کاری ساختمان می باشد و کاربرد آن در سقف های کاذب و دیوارهای کاذب هست. در بازار چند سالی هست که متریال های مختلفی از گچ برگ تولید می شود. معروف ترین آن کناف ایران است. برندهای دیگری هم در بازار موجود است ولی چون اولین بار گچ برگ توسط شرکت کناف ایران تولید شده به تمامی گچ برگ ها کناف گفته می شود. لازم به ذکر است اسم کناف از اسم مخترع و تولید کننده آن گرفته شده است.

 

نوع کناف

در بازار انواع کناف با قیمت متنوع وجود دارد. نوع معروف کناف، کناف ایران است که کیفیت خوبی دارد. مابقی کناف ها را باید به لحاظ کیفیت بررسی کنید. بهترین کار پرسیدن از کناف کار و همچنین بررسی سابقه تولید کناف موردنظر است. در قرارداد کناف حتما می بایست نوع کناف مصرفی قید شود.

 

تعیین متراژ کناف کاری

یکی از مسائل مهم در قرارداد کناف نوع محاسبه میزان کناف کار شده است. روش های متعددی برای محاسبه سطح کناف است. بهتر است روش محاسبه سطح کناف کاری شده در قرارداد کناف اشاره شود تا بعدا مورد اختلاف قرار نگیرد. در تمامی روش ها ملاک محاسبه برحسب متر مربع می باشد. در روش اول، طرح کناف سقف یا دیوار مشخص است و بر اساس سطح زیر بنای کناف کاری و بصورت افقی متراژ لحاظ می گردد. روش دوم بر اساس متراژ کناف کار شده بر روی سقف و دیوار و وضع موجود کناف و یا به عبارتی مساحتی از کناف که قابل رویت است ملاک عمل قرار می گیرد. در روش سوم براساس میزان متراژ گچ برگی مصرفی یا کناف ورودی به کارگاه مورد محاسبه قرار می گیرد. البته در این روش باید مقداری برای پرت کناف در نظر گرفته شود.

 

طرح های کناف کاری

کناف ها را می توان در طرح های مختلف اجرا نمود. به منظور زیبایی کار، از نور مخفی در اجرای کناف استفاده می شود که جلوه زیبایی به کار می دهد. سقف های دارای نور مخفی بیشتر برای سقف آشپزخانه و سقف پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر طرح سقف کاذب شما دارای طرح نور مخفی باشد قیمت کنافکاری در قرارداد کناف افزایش می یابد. قطعات کناف پیش ساخته که منظور همان پنل های گچ برگ می باشد برای دیوار ساده، پارتیشن بندی یا دیوارهای جداکننده نبز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 سازه زیر کار کناف کاری

سازه های کناف در دو تیپ A و B اجرا می شوند. در تیپ A سازه های کناف در دو ردیف و بصورت عمود برهم اجرا می شوند. برای سقف های کاذب در کارهای ساختمانی باید از این نوع استفاه شود. این تیپ سازه دارای استحکام بیشتر است و برای مساحت های بزرگ الزامی است. در قرارداد کناف می بایست حتما نوع تیپ اجرایی قید شود و بهتر آنست که تیپ A اجرا شود. تیپ B برای جاهای با اهمیت کم و مساحت های کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و وزن کمتری را تحمل می کند.

نکته دیگر در سازه های کناف نوع این سازه ها است. شرکت های مختلفی این نوع سازه را تولید می کنند. ضخامت و نوع ورق مصرفی بسیار حائز اهمیت است. نوع با کیفیت سازه های کناف مربوط به شرکت کناف ایران است. اگر از سازه های متفرقه می خواهید استفاده کنید حتما قبل از مصرف بررسی های لازم را انجام دهید. بعضا در بازار سازه های متفرقه با ضخامت کم پیشنهاد می شود که قیمت کمتری دارند ولی باعث مشکلات بعدی در اجرا و زمان نصب پنل می شود و ممکن است ترک های کناف بعد از نقاشی مشاهده شود.

 

انتخاب پیمانکار

یکی از نکات مهم قبل از انعقاد قرارداد کناف که همیشه تذکر داده ایم، انتخاب پیمانکار یا همان کناف کار است که خیلی خیلی مهم است. شاید بتوان گفت مهم ترین شاخصه در اجرای یک کناف سقف یا اجرای یک کناف دیوار پیمانکار کناف هست. اگر کناف کار، کار خود را به درستی انجام ندهد، در عملیات نقاشی که بعدا روی کناف انجام می دهید به مشکل برخورد می کنید.

 

قرارداد کناف

به منظور راحتی کار وب سایت تامِس یک نسخه قرارداد کناف کاری برای شما تهیه کرده که در اختیار شما قرار می گیرد. هزینه تهیه این قرارداد در برابر داشتن یک قرارداد مکتوب و هزینه های تهیه مصالح و اجرای آن اندک می باشد. برای تهیه این قرارداد بر روی لینک زیر کلیک کرده و نمونه قرارداد کناف را دانلود کنید.

 

دانلود قرارداد کناف

 

درباره‌ی مسعود شمقدری

دانش آموخته مقطع دکتری در رشته عمران هستم. سعی میکنم مطالب کاربردی در حوزه عمران و مدیریت ساخت در اختیار شما قرار بدهم. خیلی خوشحال میشم با مطالب و نکاتی که ارائه میدم کمک هرچند کوچکی به جامعه مهندسی و مردم خوب کشور عزیزمان بشود.

همچنین ببینید

5 نکته مهم در قرارداد سنگ کاری (به همراه نمونه قرارداد)

  امروزه یکی از نماهای پرمصرف در ساختمان سازی نمای سنگ می باشد. نماهای سنگ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *